«Decision support στην υγεία μου»


Χθές βράδυ, πολύ αργά έπρεπε να τελειώσω κάποια γραψίματα για σήμερα και πρίν κλείσω το pc, είπα να ρίξω μια ματιά στο tweetdeck.  Σκανάροντας τα  διάφορα τιτιβίσματα τη προσοχή μου τράβηξε  ένα του @moloch82

@moloch82 Decision support στην υγεία μου http://j.mp/hxFxXo (fyi @kgapo)

21 Dec

 Η αναφορά στο decision support και η σύνδεσή του με τον λογαριασμό μου @kgapo στο twitter ,  ήταν αρκετή για να καταλάβω ότι αναφερόταν  σε κάτι που θα  είχε βρεί ή είχα  γράψει στο #sgsHealth .

Τώρα, σε όσους τα ανωτέρω φαίνονται ακαταλαβίστικα εξηγώ ότι την περασμένη εβδομάδα παρακολούθησα ως υπότροφος του Ιδρύματος Salzburg Global Seminar , το δεύτερο στη σειρά εκπαιδευτικό (σε επίπεδο μεταπτυχιακού) σεμινάριο του Ιδρύματος με θέμα «Τhe Greatest Untapped Resource in Healthcare? Informing and Involving Patients in Decisions about their Medical Care”.

Για το εκπαιδευτικό αυτό σεμινάριο θα γράψω περισσότερα από ένα άρθρα στο  blog μου , όχι μόνο γιατί η θεματολογία ήταν ευρεία και αναπτύχθηκε σε μεγάλο βάθος, αλλά διότι τα θέματα του σεμιναρίου, δεν έχουν συζητηθεί  δημόσια στη χώρα μας, και  χρειάζεται να αναλυθούν από την σκοπιά του ασθενούς.

Πατώντας λοιπόν στο λίνκ που είχε στο τweet του ο @moloch82, μπήκα στο blog του και διάβασα τα παρακάτω:

Decision support στην υγεία

Την περασμένη εβδομάδα, εντυπωσιάστηκα από το συνέδριο στο Σάλτσμπουργκ στο οποίο παρευρέθη η Kathi Apostolidis καλύπτοντας το μέσω twitter. Το θέμα ήταν Decision Support στο χώρο της υγείας. Τελειώνοντας ένα μεταπτυχιακό στα DSS αλλά και ως καρκινοπαθής είχα συνδυασμένο ενδιαφέρον! Πολλές φορές καλείσαι ως ασθενής να πάρεις μια σημαντική απόφαση σχετικά με την εξέλιξη της θεραπείας σου. Ενδεικτικά, στην περίπτωσή μου μας είχε απασχολήσει το θέμα των ακτινοθεραπειών. Είμαι βλέπετε γκρίζα ζώνη για την ιατρική. Πριν μερικούς μήνες, ζητήσαμε την άποψη των Βρετανών ογκολόγων οι οποίοι είπαν ότι με βάση τη νέκρωση του όγκου και την επιτυχία της επέμβασης (long live Mr. Cannon) δεν υπάρχει λόγος επιβάρυνσης με το ρίσκο της ακτινοβολίας. Είναι ούτως ή άλλως ήδη τόσο μικρή η πιθανότητα επανεμφάνισης με βάση τα έως τώρα στοιχεία που δεν αξίζει να ρισκάρεις ένα μελλοντικό νέο όγκο ή άλλη τοξικότητα. Με βάση αυτό είχαμε καταλήξει ότι δεν θα χρειαστούν και έτσι καλύψαμε τη μέγιστη δυνατή δόση φαρμάκων ΧΜΘ. Τώρα, μήνες αργότερα φιλοτιμήθηκε να απαντήσει και η Mayo Clinic, η οποία λέει «ήξεις αφίξεις». Λέει ότι σε άτομα με τα δικά μου στοιχεία ακτινοβολεί σήμερα με βάση ένα τυχαίο πρωτόκολλο (αυτούς ναι εκείνους όχι) ώστε σε μια 3ετία να αποδείξει κατά πόσον έχει νόημα η ακτινοθεραπεία ή όχι. Η γιατρός μου εδώ, ως αμερικανοσπουδαγμένη και με προυπηρεσία στη Mayo προτείνει να το λάβουμε υπ’ όψιν. Έχεις λοιπόν εδώ 2 σχολές με τη μία (Ευρώπη) να λέει ότι δεν χρειάζεται και την άλλη (Αμερική) να λέει ότι δεν ξέρει αν βοηθάει αλλά ας το ρισκάρουμε. Το καλό είναι ότι σε αυτή τη διαδικασία συμμετέχει και ο ασθενής, αντίθετα με το Αττικό νοσοκομείο π.χ. όπου δεν μου έλεγαν καν τι πρωτόκολλο ακολουθούν, σαν να μην είχα δικαίωμα να συμμετέχω στη διαδικασία. Τώρα έχω στα χέρια μου τα δεδομένα, ποσοστά, πιθανότητες, papers και η τελική απόφαση είναι σε μένα.
Αναρτήθηκε από Moloch στις 8:39 μ.μ.

Δεν θέλω να κρύψω τό ότι το πόστ αυτό, όπως και πολλά άλλα προηγούμενά του, έκανε να χτυπήσει κάποια χορδή μέσα μου.

Ο @moloch82, τον οποίο σημειωτέον γνωρίζω μόνο από τα tweets και το blog του (και γι αυτό ίσως οι εκτιμήσεις μου να μην είναι ακριβείς)  είναι ένας  νέος άνδρας με καρκίνο. Δεν μοιρολάτρησε, δεν κάθησε με σταυρωμένα χέρια να δεχθεί άκριτα διαγνώσεις και μοναδικές απόψεις για την άριστη θεραπεία, αλλά χρησιμοποίησε  τις γνώσεις που έχει αποκτήσει από τις σπουδές σε decision sciences, τις δεξιότητες που έχει αποκτήσει για να μαθαίνει και να αναζητά πληροφορίες, πήρε μια δεύτερη και ίσως και τρίτη ιατρική γνώμη από γιατρούς εξειδικευμένους στη δική του μορφή καρκίνου ή σε κάποια θεραπεία,  και πήρε ΚΑΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ την θεραπεία του.

Ο νεαρός @moloch82 που δεν δίστασε να μας κοινοποιήσει το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει, χρησιμοποίησε και τα social media για να επικοινωνεί με τους φίλους του  καθώς και να κάνει νέους, τις μακρές ώρες της θεραπείας, να αναζητήσει αλλά και να δώσει πληροφορίες για τη συγκεκριμένη μορφή καρκίνου και την αγωγή που ακολουθεί σε άλλους ενδιαφερόμενους. Η ανταπόκριση που είχε στο κοινό είναι μεγάλ: απέκτησε πολλούς twitter friends και κυρίως σταθερούς twitter friends, που μοιράστηκανμαζί του τις αγωνίες, τον πόνο, τις αμφιβολίες του, συνέπασχαν μαζί του τις δύσκολες ώρες, και σήμερα χαίρονται για το αίσιο τέλος της θεραπείας.

Για μένα είναι το νέο πρότυπο «κοινωνικού» ασθενούς που «φυτρώνει» γρήγορα και στη χώρα μας:  ο @moloch82 είναι και έχει τα χαρακτηριστικά του e-patient:

Equipped with the skills to manage their own condition.

  • Enabled to make choices about self-care and those choices are respected.
  • Empowered
  • Engaged patients are engaged in their own care
  • Equals in their partnerships with the various physicians involved in their care
  • Emancipated
  • Expert patients who can improve their self-rated health status, cope better with fatigue and other generic features of chronic disease such as role limitation, and reduce disability and their dependence on hospital care

To post του @moloch82 με συγκίνησε  όχι μόνον διότι μου θύμισε παρόμοια διλήμματα που αντιμετώπισα και για τα οποία δυστυχώς εκ των πραγμάτων αναγκάστηκα να αποφασίσω μόνη,  ζυγίζοντας απλά τα διαθέσιμα δεδομένα που είχα συλλέξει, αλλά και γιατί διαπίστωσα ότι τα tweets των ασθενών (@epatientDave,  Robert Johnston, Robinah Alambuya,  Susan Edgman-Levitan) από το #sgshealth στο σεμινάριο του  Salzburg Global Seminar “The Greatest Untapped Resource in Healthcare: Informing and Involving Patients in Decision Making about their Healthcare”  έφθασαν  μέχρι την Αθήνα και στα αυτιά αυτών που θέλαμε να τα ακούσουν.

Οταν χρειάσθηκε, πρίν αρκετά χρόνια, να αποφασίσω ποιά από τις τότε διαθέσιμες  adjuvant therapies ήταν κατάλληλη για μένα, δεν είχα καμμία ενημέρωση από τον ογκολόγο μου. Ηταν δε εξαιρετικά δύσκολο να αποφασίσω, διότι δεν υπήρχε πολλή πληροφόρηση, λόγω του ότι τότε μόλις είχαν κυκλοφορήσει οι αρωματάσες που σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως, εναλλακτικά με την ταμοξιφαίνη.  Ο ογκολόγος  απλά μου δήλωσε ότι πρέπει να ακολουθήσω μια συγκεκριμένη θεραπεία, για να μή πώ ότι μου έδωσε «εντολή» και  συνταγή για τη θεραπεία, χωρίς να δεχθεί καμμία συζήτηση σχετικά με τους ενδοιασμούς μου με τις σοβαρές παρενέργειες της που είχε καταγράψει το FDA και άλλοι οργανισμοί. Εξ άλλου, ούτε κάν ενδιαφέρθηκε να διερευνήσει άν η γενική κατάσταση της υγείας μου (comorbidities) παρουσίαζε κάποιους επιβαρυντικούς παράγοντες, που θα συνιστούσαν σοβαρή αντένδειξη για την λήψη της συγκεκριμένης θεραπείας…. Βέβαια, πήρα και δεύτερη γνώμη, αλλά και πάλι πήρα τη βοήθεια που χρειαζόμουν…..

Ενα άλλο σημείο που τράβηξε την προσχή μου είναι ότι και ο @moloch82, και άλλοι, ενώ το αντικείμενο του επαγγέλματος ή των σπουδών τους  έχει να κάνει ή είναι το decision sciences, σε περίπτωση κρίσης στην υγεία τους, δεν εφαρμόζουν από την αρχή όσα γνωρίζουν ή όσα εφαρμόζουν επαγγελματικά.  Αλλοι οδηγούνται αργότερα ή και ποτέ. Τα εμπόδια (barriers to informed decision making) είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο που δεν μας απασχολεί καθόλου στην Ελλάδα……

Αν τα tweets από το #sgsHealth βοήθησαν έστω και ένα άτομο στην Ελλάδα να καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει η λεπτομερής και πλήρης ενημέρωση του ασθενούς για τις διαθέσιμες για την περίπτωση του θεραπείες, με τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε μιας, τότε άξιζε τον κόπο η προσπάθεια που έκαναν οι τιτιβιστές της τάξης για να μεταδώσουν στις τέσσερις άκρες της γής, όσα κάθε μέρα μαθαίναμε.

Ο ασθενής μετά την ενημέρωση από τον θεράποντα, μπορεί με την υπόδειξή του, να χρησιμοποιήσει τα κατάλληλα εργαλεία λήψης αποφάσεων (decision aid tools), ώστε οι αποφάσεις που θα κληθεί να πάρει να αντιπροσωπεύουν τις προτιμήσεις του (patient preferences).

Υπάρχουν εξαιρετικά εργαλεία decision aids και μπορώ να κατευθύνω όποιον χρειάζεται βοήθεια στις κατάλληλες πηγές ενημέρωσης. Οι πηγές αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνεργασία με την ιατρική ομάδα (το ιδεώδες!) ή να τις συμβουλευθεί κάποιος μόνος του και να τις συζητήσει στη συνέχεια με το/τους γιατρό/ούς του. Αλλη λύση είναι να ζητήσει ο ασθενής από το γιατρό του να του υποδείξει που θα βρεί ενημερωτικό υλικό για την περίπτωση του και ποιά είναι τα κατάλληλα εργαλεία που θα τον βοηθήσουν να λάβει αποφάσεις για την υγεία του, σύμφωνα με τα πιστεύω και τις προτιμήσεις του. αλλά και ελλείψει προθυμίας εκ μέρους του, μπορεί να τα αναζητήσει στο διαδίκτυο και να τα συζητήσει εκ των υστέρων μαζί του.

Στη τελευταία αυτή περίπτωση βέβαια, υπάρχει ο κίνδυνος ο γιατρός να τον κοιτά με ανοιχτό το στόμα και σχόλια του τύπου: «Τι ενημέρωση και εργαλεία ζητάς; Δε καταλαβαίνω τι εννοείς; Δε σου τα εξήγησα? Πρέπει να κάνεις…… και να πάρεις……..» Δυστυχώς τα έχω ακούσει από πολλούς γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων, αλλά δε πρέπει ποτέ κανείς να το βάζει κάτω: κάπου ίσως να υπάρχει ένας γιατρός που να είναι διατεθιμένος (χωρίς να έχει ποτέ διδαχθεί το πώς) να συνεργασθεί ουσιαστικά με τον ασθενή του.

@moloch82 σε ευχαριστώ πολύ που έγραψες για τα διλήμματα που αντιμετώπισες προκειμένου να κάνεις την επιλογή θεραπείας, που εσύ και η ιατρική σου ομάδα κρίνατε καλίτερη για την περίπτωσή σου και μου έδωσες την ευκαιρία να γράψω αυτό το άρθρο.

Η ανοιχτή συζήτηση, offline και online με άλλους ασθενείς, φίλους και άτομα που ενδιαφέρονται για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς με καρκίνο και γενικά οι ασθενείς με σοβαρές χρόνιες ασθένειες στη διάρκεια της θεραπείας τους, πιστεύω θα μας βοηθήσει όλους, και  ιδιαίτερα τους γιατρούς, να κατανοήσουν την ανάγκη για ενήμερη συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την υγεία τους.

@Μoloch82 σού εύχομαι καλό και οριστικό τέλος θεραπείας και να γυρίσεις γρήγορα στη ζωή σου, εκεί που την άφησες….

Καλά Χριστούγεννα!!

 

Comments
7 Responses to “«Decision support στην υγεία μου»”
  1. Ο/Η triaridis thanasis λέει:

    http://www.facebook.com/pages/THEAGENEIO-ENT-CLINIC/113312898683537

    συγχρονη ενημερωση για ογκολογικα θεματα

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Αννα λέει:

    Καλησπέρα, με λένε Αννα και θα ήθελα τη βοήθεια σας,
    το πρόβλημά μου είναι ότι δεν ξέρω που να αποτανθώ για να έχω τελικά μία εμπεριστατωμένη άποψη της κατάστασης μου. Πριν από ένα χρόνο, ένα πρωί, το στηθος μου παρουσίασε κοκκινίλα πόνο και πρήξιμο (σε όλο το μαστό πρήξιμο) πήγα στο γυναικολόγο μου και μου έδωσε αντιβιοτικά για 20 ημέρες, αλλά τίποτα δεν έγινε.
    Οι εξετάσεις μου (υπερηχογράφημα) έλεγαν πιθανή αποδραμούσα φλεγμονή εξού και η θεραπεία. Μετά από 3 μήνες ενόχλησα ξανά τον γυναικολόγο μου ο οποίος μου είπε να κάνω μαγνητική μαστών. Η μαγνητική έδειξε κάποιες αποτιτανώσεις και πάχυνση δέρματος η οποίες δεν εκτιμήθηκαν κακώς, ούτε από τον ακτινολόγο αλλά και ούτε από χειρουργό που συμβουλεύθηκα. Κανείς μέχρι τώρα δεν μου έχει πει τι είναι αυτό που έχω. Μάλιστα ο χειρουργός σ΄ ερώτηση που του έκανα λέγοντας πόσο καιρό πρέπει να περιμένω μέχρι να περάσει, μου είπε τουλάχιστον 3 μήνες!!! Επειδή όλοι οι γιατροί που ρωτούσα δεν ανέφεραν καν τον καρκίνο ως ενδεχόμενο γιατί δεν έβρισκαν όγκο έτσι κι εμένα το μυαλό μου δεν πήγαινε εκεί.
    Περίμενα όχι 3 αλλά 7 μήνες όσπου ξαναπήγα σε μαστολόγο αυτή τη φορά για να είμαι πιο σίγουρη για τη διάγνωση. Δυστυχώς και αυτός μου είπε τα ίδια, ότι δεν ξέρει τι έχω και ότι είμαι πολύ σπάνια περίπτωση. Σημειώνω εδώ ότι έκανα ψηφιακή μαστογραφία η οποία έδειξε πάχυνση του δέρματος και έτσι ο μαστολόγος μου έκανε βιοψία δέρματος η οποία δεν έδειξε καρκινικά κύταρα αλλά τριχοθυλακίτιδα και έτσι με παρέπεμψε σε δερματολόγο ο οποίος μου είπε ότι δεν εμπιστεύεται ιδιαιτέρως τη βιοψία και ότι θα ήθελε να την πάει και σε άλλο εργαστήριο για δεύτερη γνώμη. Μετά μου είπε να δούμε μήπως έχω μύκητες και να κάνουμε θεραπεία αφού μου πάρουν επίχρισμα από το στήθος. Εγώ φυσικά δεν έκανα τίποτα από αυτά γιατί δεν μου φάνηκε λογικό εξέφρασα δε την απορία μου στο δερματολόγο, αν είχα μύκητες θα είχα οπωσδήποτε κάποια σημάδια εξωτερικά στο δέρμα το οποία θα μπορούσε να ξύσει ο μικροβιολόγος για να πάρει δείγμα τώρα που δεν έχω τι θα μου πάρει;; Απάντηση, θα ξύσει την πληγή από την βιοψία!!!!! Μετά απ΄όλα αυτά κάποια στιγμή άρχισα κι εγώ να ψάχνω στο ίντερνετ και διαβάζοντας κατά τύχη για τον φλεγμονώδη καρκίνο ένιωσα το αίμα να φεύγει από το κεφάλι μου, γιατί τα συμπτώματα μου ήταν ίδια με αυτά στα sites με μικρές παραλλαγές και η λάθος διαγνώσεις που περιγράφονται στο ίντερνετ ότι δίνονται σε γυναίκες με αυτή την ασθένειa ήταν και αυτές ίδιες . Ομως το πρόβλημα που έχω παραμένει και δεν ξέρω ποιόν να συμβουλευτώ, γι αυτό τον λόγο θα ήθελα να ζητήσω τη βοήθειά του κυρίου Βασίλη Φερεντούρου (έχω διαβάσει την περίπτωση της συζύγου του) ή όποιου άλλου ομοιοπαθούς που γνωρίζει, να μου συστήσει γιατρούς ειδικούς για αυτήν την ασθένεια. Σας παρακαλώ αν μπορείτε να με βοηθήσετε θα μου κάνετε απίστευτο καλό ,πραγματικά βρίσκομαι σε απόγνωση, είμαι 38 χρονών και μητέρα δύο μικρών παιδιών που έχουν την ανάγκη μου. Σημειώνω εδώ ότι έστειλα mail και στο md anderson αλλά απάντηση δεν έχω λάβει ακόμη. Επίσης να επισημάνω ότι ζήτησα από τον μαστολόγο που επισκέφθηκα τελευταία να μου κάνει βιοψία αλλά αρνήθηκε λέγοντάς μου ότι από την στιγμή που δεν βρίσκει όγκο δεν μπορει να την κανει.Εγώ όμως στο ίντερνετ διάβασα άλλα. Αυτή η ασθένεια είναι πολύ δύσκολο να διαγνωσθεί και χρειάζεται συνδυασμό εξετάσεων και εκτίμηση από ειδικούς γιατρούς. Εύχομαι με τη βοήθειά σας να καταφέρω επιτέλους να βγάλω άκρη.
    Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
    Με εκτίμηση, Αννα

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η moloch82 λέει:

    Καλησπέρα και ευχαριστώ πολύ. Καλή χρονιά κιόλας πλέον…
    Για μένα το Αττικό ήταν μια μαύρη σελίδα. 3 δωμάτια με 2 κρεβάτια και 7-8 καρέκλες, κόσμος να γράφει το όνομά του στις λίστες για να πάρει προτεραιότητα. Μετά την πρώτη μου ΧΜΘ ανέβασα πυρετό και για 36 ώρες δεν μπορούσα να βρω στο τηλ κανέναν γιατρό για να πάρω μια συμβουλή. Παράλληλα, το πρωτόκολλο που ξεκίνησαν να εφαρμόζουν εκεί ήταν πολύ κατώτερο εκείνου που ήθελε ο ογκολόγος συνεργάτης του Cannon στην Αγγλία. Το νόσημά μου χρειαζόταν μεγαλύτερες δόσεις φαρμάκων, προληπτικά αντιτοξικά (mesna, διττανθρακικά), παρακολούθηση pH ούρων, έλεγχο για αιματουρία. Όλα αυτά δεν γίνονταν στο Αττικό. Ο βρετανός μου ζήτησε να βρω κάποιον στην Ελλάδα να τα κάνει και το Αττικό δεν μπορούσε, γιατί δεν είχε ούτε θαλάμους ούτε προσωπικό για να το αναλάβει. Συνολικά εκτιμώ ότι το Αττικό είχε να δώσει μια μέτρια θεραπεία σε πολλούς ασθενείς ενώ το ιδιωτικό σε συνεργασία με τους Άγγλους έκαναν το ιδανικό.
    Αποστόλης

    Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Βασιλης Φερεντουρος λέει:

    Ωραια η συζητηση σχετικα με την ενημερωση των ασθενων.

    Συμφωνω με το @moloch82 οσον αφορα την ενημερωση των ασθενων η οποια ουσιαστικα στην Ελλαδα δεν υπαρχει παρα μονο με ελαχιστες εξαιρεσεις.
    το ανωτερω μαλιστα ειναι και στοιχειοθετημενο και απο δυπ μελετες η μαλιστα υπαρχει και στο «ιατρονετ»

    Εκει ομως που θα διαφωνισω ειναι οσον αφορα στην ενημερωση στο Αττικο οπου οχι μονο ειχα πληρη και σαφη εικονα οσον αφορα τα πεδια , ημερησια δοσολογια αλλα και μετα απο αιτηση μου μου παρεδωσαν και πληρες αντιγραφ του φακελλου.

    Φιλικα

    Βασιλης Φερεντουρος

    Μου αρέσει!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] την Ιωάννα.     Αυτό της έδωσε το θάρρος να γράψει ένα σχόλιο στο blog μου, να της απαντήσω και να την παραπέμψουμε σε […]

    Μου αρέσει!



Σχολιάστε

Conference Blog

44th Annual Conference of the Society for Academic Primary Care • July 2015 • University of Oxford

One Health of a Life

Bringing patient realities to medical & health research

EAPC Blog

The Blog of the European Association of Palliative Care (onlus)

Minimally Disruptive Medicine

Effective care that fits!

Gray Connections

Perspectives on Lung Cancer, Brain Science, and Other Stuff

Π.Ε.Φ.Ν.Ι.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ

Corporate Rebels United

Movement to unite corporate rebels worldwide to ensure that true change happens virally

STweM

Healthcare is getting better

Health Care Social Media

Monitoring The Pulse Of Health Care Social Media

CancerGeek

Challenging the Status Quo in Healthcare and Industry

Health and Social Care

Research and policy analysis in health and social care

Fortune

Fortune 500 Daily & Breaking Business News

hcldr

Healthcare Leadership Blog

TechCrunch

Startup and Technology News

social for the people

government social media training

