Nα ευχεσαι να μη σου τυχει….. η πως αναγκαζεσαι να παρεις την υγεια σου στα χερια σου, να γινεις e-patient……..


Τον περασμένο μήνα, βρήκα ένα σχόλιο στο inbox μου και στην αρχή δεν του έδωσα σημασία γιατί τηλεφωνούσα εκείνη την ώρα. Οταν σε λίγο διάβασα με προσοχή το τί έγραφε, ανατρίχιασα, όταν σκέφθηκα τι μπορούσε να σημαίνει….

Η Αννα, μια νέα γυναίκα, 38 ετών με δύο μικρά παιδιά, όπως αναφέρει στο σχόλιό της, με κάποιο τρόπο είχε φθάσει στο blog μου και με το σχόλιο της ζητούσε απελπισμένα βοήθεια, φοβούμενη το χειρότερο….

Γιατί όμως έφθασε σε μένα; Ας δούμε το οδοιπορικό της. Επί ένα χρόνο, πήγαινε από τον ένα γιατρό στον άλλο για πρόβλημα που παρουσίασε στο στήθος της, χωρίς κανένας από αυτούς να σκεφθεί άν είναι ο κατάλληλος γιατρός ειδικότητας για τον μαστό, χωρίς κανένας τους να ανησυχήσει άν αυτή η νέα γυναίκα διέτρεχε κάποιο σοβαρό κίνδυνο λόγω της άγνοιάς τους αλλά και της μειωμένης επαγγελματικής συνείδησης τους…….

Kαλησπέρα, με λένε Αννα και θα ήθελα τη βοήθεια σας,το πρόβλημά μου είναι ότι δεν ξέρω που να αποτανθώ για να έχω τελικά μία εμπεριστατωμένη άποψη της κατάστασης μου. 

Πριν από ένα χρόνο, ένα πρωί, το στηθος μου παρουσίασε κοκκινίλα πόνο και πρήξιμο (σε όλο το μαστό πρήξιμο) πήγα στο γυναικολόγο μου και μου έδωσε αντιβιοτικά για 20 ημέρες, αλλά τίποτα δεν έγινε. Οι εξετάσεις μου (υπερηχογράφημα) έλεγαν πιθανή αποδραμούσα φλεγμονή εξού και η θεραπεία.

Μετά από 3 μήνες ενόχλησα ξανά τον γυναικολόγο μου ο οποίος μου είπε να κάνω μαγνητική μαστών. Η μαγνητική έδειξε κάποιες αποτιτανώσεις και πάχυνση δέρματος η οποίες δεν εκτιμήθηκαν κακώς, ούτε από τον ακτινολόγο αλλά και ούτε από χειρουργό που συμβουλεύθηκα. Κανείς μέχρι τώρα δεν μου έχει πει τι είναι αυτό που έχω. Μάλιστα ο χειρουργός σ΄ ερώτηση που του έκανα λέγοντας πόσο καιρό πρέπει να περιμένω μέχρι να περάσει, μου είπε τουλάχιστον 3 μήνες!!! Επειδή όλοι οι γιατροί που ρωτούσα δεν ανέφεραν καν τον καρκίνο ως ενδεχόμενο γιατί δεν έβρισκαν όγκο έτσι κι εμένα το μυαλό μου δεν πήγαινε εκεί. 

Περίμενα όχι 3 αλλά 7 μήνες όσπου ξαναπήγα σε μαστολόγο αυτή τη φορά για να είμαι πιο σίγουρη για τη διάγνωση. Δυστυχώς και αυτός μου είπε τα ίδια, ότι δεν ξέρει τι έχω και ότι είμαι πολύ σπάνια περίπτωση. Σημειώνω εδώ ότι έκανα ψηφιακή μαστογραφία η οποία έδειξε πάχυνση του δέρματος και έτσι ο μαστολόγος μου έκανε βιοψία δέρματος η οποία δεν έδειξε καρκινικά κύταρα αλλά τριχοθυλακίτιδα και έτσι με παρέπεμψε σε δερματολόγο ο οποίος μου είπε ότι δεν εμπιστεύεται ιδιαιτέρως τη βιοψία και ότι θα ήθελε να την πάει και σε άλλο εργαστήριο για δεύτερη γνώμη. Μετά μου είπε να δούμε μήπως έχω μύκητες και να κάνουμε θεραπεία αφού μου πάρουν επίχρισμα από το στήθος. 

Εγώ φυσικά δεν έκανα τίποτα από αυτά γιατί δεν μου φάνηκε λογικό εξέφρασα δε την απορία μου στο δερματολόγο, αν είχα μύκητες θα είχα οπωσδήποτε κάποια σημάδια εξωτερικά στο δέρμα το οποία θα μπορούσε να ξύσει ο μικροβιολόγος για να πάρει δείγμα τώρα που δεν έχω τι θα μου πάρει;; Απάντηση, θα ξύσει την πληγή από την βιοψία!!!!!

Μετά απ΄όλα αυτά κάποια στιγμή άρχισα κι εγώ να ψάχνω στο ίντερνετ και διαβάζοντας κατά τύχη για τον φλεγμονώδη καρκίνο ένιωσα το αίμα να φεύγει από το κεφάλι μου, γιατί τα συμπτώματα μου ήταν ίδια με αυτά στα sites με μικρές παραλλαγές και η λάθος διαγνώσεις που περιγράφονται στο ίντερνετ ότι δίνονται σε γυναίκες με αυτή την ασθένειa ήταν και αυτές ίδιες .

Ομως το πρόβλημα που έχω παραμένει και δεν ξέρω ποιόν να συμβουλευτώ, γι αυτό τον λόγο θα ήθελα να ζητήσω τη βοήθειά του κυρίου Βασίλη Φερεντούρου (έχω διαβάσει την περίπτωση της συζύγου του) ή όποιου άλλου ομοιοπαθούς που γνωρίζει, να μου συστήσει γιατρούς ειδικούς για αυτήν την ασθένεια. Σας παρακαλώ αν μπορείτε να με βοηθήσετε θα μου κάνετε απίστευτο καλό ,πραγματικά βρίσκομαι σε απόγνωση, είμαι 38 χρονών και μητέρα δύο μικρών παιδιών που έχουν την ανάγκη μου. Σημειώνω εδώ ότι έστειλα mail και στο md anderson αλλά απάντηση δεν έχω λάβει ακόμη. Επίσης να επισημάνω ότι ζήτησα από τον μαστολόγο που επισκέφθηκα τελευταία να μου κάνει βιοψία αλλά αρνήθηκε λέγοντάς μου ότι από την στιγμή που δεν βρίσκει όγκο δεν μπορει να την κανει.Εγώ όμως στο ίντερνετ διάβασα άλλα. Αυτή η ασθένεια είναι πολύ δύσκολο να διαγνωσθεί και χρειάζεται συνδυασμό εξετάσεων και εκτίμηση από ειδικούς γιατρούς. Εύχομαι με τη βοήθειά σας να καταφέρω επιτέλους να βγάλω άκρη.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Ας ξαναπιάσουμε το νήμα από την αρχή και άς δούμε μαζί τις ερωτήσεις που άρχισαν να τρέχουν στο μυαλό μου άτακτα, η μιά πάνω στην άλλη.  Επειδή θεωρώ ότι το ότι συνέβη στην Αννα συμβαίνει σε πολλές γυναίκες, ζήτησα από τον κο Βασίλη Φερεντούρο, φίλο και  με εμπειρία στην φροντίδα ασθενούς με καρκίνο μαστού να σχολιάσει μαζί μου τα όσα μας είπε η Αννα:

1.   Ο πρώτος γιατρός, ο γυναικολόγος της, χωρίς  να αναρωτηθεί άν χρειάζεται να την παραπέμψει σε κλινική μαστού για τη φλεγμονή που παρουσίαζε το στήθος της, μετά από υπερηχογράφημα μαστού, της έδωσε αντιβίωση.

Ερώτηση:  Με ποιά κριτήρια ο γιατρός αυτός έκρινε ότι είναι κατάλληλος για να γνωματεύσει ότι ο μαστός αυτός είχε φλεγμονή;  Ανακάλεσε στο νού του, από τα ιατρικά του βιβλία,  το τί μπορεί να σημαίνουν τα συγκεκριμένα συμπτώματα;  Με ποιά συλλογιστική απέκλεισε αλλες πιθανές αιτίες; Γιατί συνέστησε Υ/Η; Ο ακτινοδιαγνώστης που έκανε το Υ/Η πόση εμπειρία είχε στην διάγνωση μαστών; Ο συγκεκριμένος μαστός είναι πυκνός  και μεγάλος ή μικρός (έχει σημασία στη ευκολία διάγνωσης) και λεπτός; Ο ίδιος ο γυναικολόγος πόση και ποιά εμπειρία έχει στις ασθένειες μαστού;

      Β.Φ. Ηδη σε αυτό το σημείο ο γυναικολόγος έπρεπε να υποπτευθεί διάφορα και να παραπέμψει άμεσα την Αννα σε έμπειρο  μαστολογο.

      Το δράμα της Ελληνικής ιατρικής είναι «και ποιός είναι  αυτός που θα μου δείξει εμένα?»  άλλωστε έχω απτό παράδειγμα άλλα να μου λέει ο θεράπων και άλλα ο βοηθός του….

      Συνήθως ο πιο απλός τρόπος να διαγνωσθεί ένας ΦΚΜ είναι η μη ανταπόκριση σε αντιβιωση. 

2.   Ο ίδιος γιατρός, δεν ανήσυχησε ούτε όταν τα συμπτώματα δεν υποχώρησαν μετά από τρείς μήνες μετά την αγωγή που της είχε δώσει. Η Αννα πιστεύοντας ότι η μαγνητική τομογραφία μαστών είναι πιο αναλυτική εξέταση, έκανε την εξέταση σε ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο.

Ερώτηση: Η μαγνητική μαστών δεν είναι εξέταση ρουτίνας, έχει συγκεκριμένες ενδείξεις και χρησιμοποιείται συνδυαστικά με άλλες εξετάσεις για τη διάγνωση. Υπήρχαν στην συγκεκριμένη ασθενή αυτές οι ενδείξεις ;  Για ποιό λόγο  ο γιατρός δεν συνέστησε εξ αρχής μαστογραφία, που είναι η βασική εξέταση για μαστό; Μελέτησε την μαγνητική ο ίδιος ή απλά βασίσθηκε στη γνωμάτευση του ακτινοδιαγνώστη?

Β.Φ. Τις περισσότερες φορές σε περίπτωση ΦΚΜ, η μαστογραφία δεν μπορεί να τον εντοπίσει διοτι  αναπτύσεται σε Sheets ή Nests.

Επίσης οι καρκινικοί δείκτες σε αρκετές περιπτώσεις  δεν δείχνουν τίποτα

3.   Η ασθενής δεν εφήσυχασε, συμβουλεύθηκε στη συνέχεια και χειρουργό.

Ερώτηση:  Ακόμη και άν συμβουλεύθηκε γενικό χειρουργό, δηλ. χωρίς ή με μικρή κλινική εμπειρία χειρουργικής μαστών, ο κύριος αυτός  δεν είχε ούτε μία ανησυχία μήπως η διάγνωσή του δεν ήταν σωστή; Μήπως και αυτός είχε παντελώς ξεχάσει την παθολογία μαστών που κάποτε είχε διδαχθεί; Ούτε κάν του πέρασε από το μυαλό μήπως χρειάζεται να την παραπέμψει σε κλινική μαστού…..Μάλιστα αποφάνθηκε ότι τα συμπτώματα θα υποχωρήσουν σε τρείς μήνες, πώς, με ποιόν είχε κάνει συμφωνία γι αυτό; με τον Θεό;

Β.Φ. Εδώ έχουμε ενα κλασσικό δείγμα «εγωιστή» γιατρού πού δίκην Αυθεντίας και ως Αξιος Αντικαταστάτης του Υψίστου  κρίνει οτι δεν χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση του θέματος. Αυτο πιστεύω είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ιατρικής στην Ελλάδα με αποτέλεσμα μετα να μας λένε  «τι να κάνουμε αυτά συμβαίνουν»…

4.  Oμως η ασθενής μας είναι επίμονη, μετά από 7 μήνες, παρόλο που δε σκέφθηκε να ρωτήσει  στον κύκλο της για άλλες γυναίκες που είχαν παρόμοια προβλήματα για να μάθει πώς τα αντιμετώπισαν (ίσως όμως και να το έκανε) , χτύπησε τελικά την πόρτα ενός  μαστολόγου, όπως αναφέρει χωρίς  να διευκρινίζει άν πρόκειται για χειρουργό μαστού ή ογκολόγο παθολόγο… Τί έκανε ο κύριος αυτός ; Μπόρεσε επί τέλους να δώσει μια διάγνωση στη φίλη μας; Οχι βέβαια, απλά της είπε  οτι δεν «ξέρει τι έχει και ότι είναι πολύ σπάνια περίπτωση»……..

      Ερώτηση: Εδώ το θέμα γίνεται πιό σοβαρό: έχουμε ένα γιατρό που ομολογεί ότι δεν μπορεί να κάνει διάγνωση για μια πάθηση, δεν παραπέμπει την ασθενή σε εξειδικευμένο νοσοκομείο /κλινική μαστού ως όφειλε, αλλά παρόλα αυτά αναλαμβάνει να κάνει βιοψία…….

      Β.Φ. Υπαρχει Πιστοποιημένη Κλινική Μαστού στην Ελλάδα? Με όλο το σεβασμό εαν διαβάσετε τις απαιτήσεις της EUSOMA σχετικά με την πιστοποίηση μονάδων ως κλινικών μαστού,  αλλα και την μικρή μου εμπειρία στο Breast Cancer Center στο MD Anderson Cancer Center, κατά τη γνώμη μου, μόνο κατ’ ευφημισμό ονομάζονται ‘ετσι στην Ελλάδα.

Τί λέει γι αυτά ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας; * Τί  άποψη έχει για τα ανωτέρω  ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος, η Ε.Ο.Π.Ε., η Ε.Χ.Ε.Μ., τών οποίων ίσως να είναι και μέλος ο γιατρός αυτός….

Β.Φ.  Ενα μικρό σχόλιο… Η EXEM μέχρις πρότινος συνιστούσε  την αυτοεξέταση Μαστών…Κατι το οποίο στις ΗΠΑ ειναι πλεον αμφισβήτησιμο  και συνιστάται να σταματήσουν οι ιατροί να εκπαιδεύουν τις γυναίκες στην αυτοεξέταση. Ο λόγος: Οταν μια γυναίκα ανακαλυψει ενα ογκίδιο στο μαστό, ένας εξιδεικευμένος ιατρός θα το έβρισκε όταν το μέγεθος του θα ηταν τουλάχιστον το μισό. Χρειάζεται μεγάλη κλινική εμπειρία για τη διάγνωση ασθενειών μαστού που ακόμη και εμπειροι ογκολόγοι  μπορεί να μη διαθέτουν ή να κάνουν κακή εκτίμηση…….

Η ασθενής μας αναφέρει ότι είχε κάνει και ψηφιακή μαστογραφία που στα ευρήματα ανέφερε «πάχυνση του δέρματος» και πάλι ο «μαστολόγος» μας δεν ανησύχησε, αλλά προχώρησε σε βιοψία δέρματος!  Ενημέρωσε την ασθενή λεπτομερώς  ** ώστε να της εξηγήσει γιατί θα κάνει την βιοψία δέρματος,  τι αποτελέσματα αναμένει, ποιες εναλλακτικές λιγότερο επεμβατικές διαγνωστικές μεθόδους προτείνει και  γιατί,  άν έχει τυχόν ενδείξεις για καρκίνο ποιές είναι αυτές, τί είδους καρκίνο  είναι δυνατόν να σημαίνουν, κ.ά.

5.   Δεν τελείωσαν όμως εδώ τα βάσανα της ασθενούς μας, η βιοψία έδειξε «τριχοθυλακίτιδα»!!!  και άνευ ετέρου, ο καλός μας «μαστολόγος» την έστειλε στο δερματόλογο, που όμως κάτι «ψυλιάστηκε» και  της ζήτησε να πάει τα πλακίδια (τά είχε όμως στα χέρια της??) σε άλλο έργαστήριο για 2η γνώμη!!  Οπου βέβαια το κλού είναι ότι ο δερματολόγος, άλλος φωστήρας, διέγνωσε ότι μάλλον πάσχει από μυκητίαση!!! και ότι χρειάζεται νέα βιοψία με λήψη επιχρίσματος από την προηγούμενη πληγή!!! Δεν μπορώ να το πιστέψω ότι συμβαίνουν αυτά σήμερα στην Αθήνα…….

6.   Οπου στο σημείο αυτό, η ασθενής μας, ξαφνικά έκανε την αποφασιστική στροφή που κάνουν όλοι όσοι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υγείας με μη σοβαρούς γιατρούς, και  άρχισε να ψάχνει στο ιντερνέτ. … Τι  ακριβώς έψαχνε… μάλλον ούτε και η ίδια στην αρχή θα ήξερε, όπως και όλοι όταν αρχίσαμε να παίρνουμε την υπόθεση της υγείας μας στα χέρια μας και να ενημερωνόμαστε, αλλά αισθανόταν ότι  κάτι σοβαρό συμβαίνει  στο σώμα της και ότι έπρεπε να ενημερωθεί, να μάθει για τις ασθένειες των μαστών.

7.   Ωσπου ξαφνικά έφτασε σε μια ιστοσελίδα για τον φλεγμονώδη καρκίνο του μαστού και  έγινε το κλίκ, η σύνδεση με εκείνα που διάβαζε και εκείνα που τόσους μήνες ίσως δε γνώριζε, ίσως φόβοταν και να σκεφθεί ακόμη  και ξαφνικά το βάρος της γνώσης έγινε αφόρητο….  «διαβάζοντας κατά τύχη για τον φλεγμονώδη καρκίνο ένιωσα το αίμα να φεύγει από το κεφάλι μου, γιατί τα συμπτώματα μου ήταν ίδια με αυτά στα sites με μικρές παραλλαγές και οι λάθος διαγνώσεις που περιγράφονται στο ίντερνετ ότι δίνονται σε γυναίκες με αυτή την ασθένειa ήταν και αυτές ίδιες’

8.   Στη συνέχεια συνειδητοποιεί ότι εκείνοι που μπορούν να της προσφέρουν κάποια ουσιαστική βοήθεια είναι ακριβώς εκείνοι που έχουν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις.  Με κάποιο τρόπο η περιήγησή της στο ιντερνέτ, την είχε φέρει στο blog μου, και τυχαία, ξεφυλλίζοντας έπεσε στα δύο πόστς που είχα γράψει το καλοκαίρι για τους αγαπητούς φίλους, τον expert e-carer για τον φλεγμονώδη καρκίνο του μαστού, Βασίλη Φερεντούρο και την γυναίκα του, την Ιωάννα.     Αυτό της έδωσε το θάρρος να γράψει ένα σχόλιο στο blog μου, να της απαντήσω και να την παραπέμψουμε σε εξειδικευμένους γιατρούς με γνώση και εμπειρία του συγκεκριμένου αντικειμένου.

Το συμπέρασμα μου από αυτή και άλλες παρόμοιες ιστορίες που έχω ακούσει είναι, άν κάτι δεν στέκεται λογικά σε όσα σας λέει ο γιατρός, κάνετε περισσότερες ερωτήσεις, επιμείνετε. Ενημερωθείτε  για το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε ή νομίζετε ότι αντιμετωπίζετε, θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τι σας συμβαίνει και θα σας βοηθήσει να οργανώσετε τη σκέψη σας και να κάνετε περισσότερες ερωτήσεις.  Ο γιατρός έχει υποχρέωση όχι μόνον να απαντήσει σε όλες  σας τις ερωτήσεις αλλά και να βεβαιωθεί ότι έχετε καταλάβει   τις διαγνωστικές και τις θεραπευτικές σας επιλογές.

Οι γιατροί είναι άνθρωποι και κάνουν λάθη, η ιατρική είναι συνδυασμός επιστήμης, εμπειρίας και τέχνης. Συμβαίνει αρκετές φορές μια διάγνωση να είναι λανθασμένη. Οταν ο ασθενής επισκέπτεται τον γιατρό με πρόβλημα υγείας που δεν είναι απλό ή κοινό, το ιστορικό, η κλινική εξέταση και οι εργαστηριακές εξετάσεις συχνά έχουν ως αποτέλεσμα μια «κατά προσέγγιση» διάγνωση και όχι μια 100% σίγουρη διάγνωση.

Οι γιατροί χρειάζονται τη βοήθεια των ασθενών για να ασκήσουν την βέλτιστη ιατρική. Οι ασθενείς που σημειώνουν τα συμπτώματά τους, που παρακολουθούν τις εργαστηριακές τους εξετάσεις, που καταγράφουν τα φάρμακά τους και τυχόν παρενέργειες, και χρησιμοποιούν το ιντερνέτ ή άλλα μέσα για να ενημερωθούν για το πρόβλημα υγείας τους, συνεργάζονται καλίτερα με τον γιατρό τους.

Το ιντερνέτ βοηθά τους ασθενείς να πάρουν γρήγορα και με λεπτομέρειες πολλές πληροφορίες για θέματα υγείας, με αποτέλεσμα να αισθανθούν αυτοπεποίθηση και να χρησιμοποιήσουν την κριτική τους σκέψη.  Το πιό σημαντικό είναι ότι  οι ενημερωμένοι ασθενείς είναι καλίτερα εξοπλισμένοι για την διαπίστωση τυχόν λαθών και έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να υποψιαστούν ότι η διάγνωση που πήραν πιθανόν να είναι εσφαλμένη και ότι ενδεχόμενα χρειάζεται και 2η ιατρική γνώμη.

Αν τυχόν αμφιβάλλετε για την διάγνωση που πήρατε ή υποψιάζεστε ότι μπορεί να είναι εσφαλμενη, είτε οι απαντήσεις που πήρατε από το γιατρό σας δεν σας ικανοποιούν ή δεν δίνουν λύση στο πρόβλημά σας, είτε ξαναεπισκεφθείτε το γιατρό σας με ερωτήσεις που θα έχετε ετοιμάσει ή πάρετε μια 2η γνώμη από άλλο γιατρό.

Η δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης με το γιατρό σας είναι μια από τις πιο δύσκολες φάσεις σε δύσκολα περιστατικά, όπου το ενδεχόμενο λανθασμένης διάγνωσης παραμονεύει. Αν ο ασθενής εμπιστεύεται τον γιατρό του, δε θα υπάρξει αντιπαράθεση. Ο γιατρός σας θα εκτιμήσει το γεγονός ότι ανησυχείτε για την υγεία σας και θα εκτιμήσει την βοήθεια σας, ώστε να καταλήξει στη σωστή διάγνωση. Αν όχι, τότε μάλλον θα πρέπει να ψάξετε για άλλο γιατρό….

Επειδή στη χώρα μας πολύ λίγοι γιατροί εφαρμόζουν την πλήρη και λεπτομερή ενημέρωση του ασθενούς,  ώστε να είναι σε θέση να συμμετάσχει μαζί με το γιατρό του στην εκτίμηση των διαθέσιμων επιλογών θεραπείας και στη λήψη αποφάσεων για την θεραπεία που κρίνει καταλληλότερη για τον ίδιο, υπάρχουν στο ιντερνέτ πολλά εργαλεία στήριξης της λήψης αποφάσεων από τους ασθενείς, προκειμένου να επιλέξουν μεταξύ περισσότερων της μιας θεραπευτικών επιλογών. Θα αφιερώσω ένα από τα προσεχή μου άρθρα στο θέμα αυτό.

Η φίλη μας εν τω μεταξύ  υποβλήθηκε σε νέα σειρά εξετάσεων  που βεβαίωσε μέν ότι δεν πρόκειται γι α κακοήθεια αλλά δεν πήρε και διάγνωση για το τί τελικά έχει….. και εξετάζει τη δυνατότητα να μεταβεί σε εξειδικεύμενο κέντρο του εξωτερικού….

———–

 *    Αρθρο 10-Συνεχιζόμενη εκπαίδευση, διεπιστημονικότητα, και επαγγελματική συνεργασία

       3.   Ο ιατρός οφείλει να αναγνωρίζει τα όρια των επαγγελματικών του ικανοτήτων και να συμβουλεύεται τους συναδέλφους του.

** Αρθρο 11 – Υποχρέωση ενημέρωσης

      1.   Ο ιατρός έχει καθήκον αληθείας προς τον ασθενή.Οφείλει να ενημερώνει πλήρως και κατανοητά τον ασθενή για την πραγματική κατάσταση της υγείας του, το περιεχόμενο και τα   αποτελέσματα της προτεινόμενης ιατρικής πράξης, τις συνέπειες και τους ενδεχόμενους κινδύνους ή επιπλοκές από την εκτέλεσή της, τις εναλλακτικές προτάσεις, καθώς και για τον πιθανό χρόνο αποκατάστασης, έτσι ώστε ο ασθενής να μπορεί να σχηματίζει πλήρη εικόνα των ιατρικών, κοινωνικών και οικονομικών παραγόντων και συνεπειών της κατάστασής του και να προχωρεί, ανάλογα, στη λήψη αποφάσεων

 

  

 

     

Comments
2 Responses to “Nα ευχεσαι να μη σου τυχει….. η πως αναγκαζεσαι να παρεις την υγεια σου στα χερια σου, να γινεις e-patient……..”
  1. Ο/Η epatientgr λέει:

    Αννα, σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Με συγκίνησες.

    Γνωρίζω παρά πολύ καλά τι σημαίνει να μήν έχεις τη πληροφόρηση που χρειάζεσαι τη στιγμή που την έχεις περισσότερο ανάγκη, και ιδιαίτερα όταν ακούς ιατρικές γνώμες που δεν έχουν σχέση με τον κοινό νού ή με το συγκεκριμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζεις….. Ισως μια μέρα να γράψω το πώς έγινα μια ενημερωμένη ασθενής (e-patient).

    Γι αυτό «παλεύω» πολλά χρόνια, για να έχουν όσοι αντιμετωπίζουν μια πιθανή διάγνωση καρκίνου ή άλλης σοβαρής ασθένειας ή έχουν διαγνωσθεί, εύκολα και γρήγορα όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται για να κινηθούν μέσα στο πολυδαίδαλο σύστημα υγείας/κοινωνικής ασφάλισης καθώς & αξιόπιστη ιατρική ενημέρωση για θέματα υγείας.

    Ο ενημερωμένος ασθενής έχει ήδη κάνει το πρώτο βήμα πρός την ίαση και είναι σε καλίτερη θέση για να έχει μια ουσιαστική συζήτηση με το γιατρό του.

    Ειλικρινά χαίρομαι όταν ακούω ότι κάποιοι αναγνώστες βρίσκουν σ΄αυτό το blog κάτι χρήσιμο γι αυτούς. Δεν έκανα κάτι σπουδαίο, απλά σου έδειξα το δρόμο. Το σπουδαίο το έκανες εσύ, που δεν επαναπαύθηκες σε όσα άκουσες, πήρες και δεύτερη και τρίτη γνώμη, διάβασες, ενημερώθηκες, ξεπέρασες δισταγμούς και μίλησες μέ άλλους αγνώστους μεν αλλά που έχουν ζήσει παρόμοιες εμπειρίες και είναι πρόθυμοι να τις μοιραστούν μαζί σου.

    Μη διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μου για ότι άλλο χρειασθείς.

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Αννα λέει:

    Τελικά υπάρχουν άνθρωποι…..
    Αγαπητή Καίτη θέλω να σ΄ευχαριστήσω για την πολύτιμη βοήθεια και το άμεσο ενδιαφέρον που έδειξες. Με βοήθησες πραγματικά!!! Εύχομαι να συνεχίσεις μέσω του blog σου να βοηθάς όσους έχουν ανάγκη.
    Σε θέματα υγείας η συμπαράσταση και η σωστή καθοδήγηση είναι ιδιαιτέρως σημαντική και πολύτιμη.
    Ευχαριστώ!!!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Conference Blog

44th Annual Conference of the Society for Academic Primary Care • July 2015 • University of Oxford

One Health of a Life

Bringing patient realities to medical & health research

EAPC Blog

The Blog of the European Association of Palliative Care (onlus)

Minimally Disruptive Medicine

Effective care that fits!

Gray Connections

Perspectives on Lung Cancer, Brain Science, and Other Stuff

Π.Ε.Φ.Ν.Ι.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ

Corporate Rebels United

Movement to unite corporate rebels worldwide to ensure that true change happens virally

STweM

Healthcare is getting better

Health Care Social Media

Monitoring The Pulse Of Health Care Social Media

CancerGeek

Challenging the Status Quo in Healthcare and Industry

Health and Social Care

Research and policy analysis in health and social care

Fortune

Fortune 500 Daily & Breaking Business News

hcldr

Healthcare Leadership Blog

TechCrunch

Startup and Technology News

social for the people

government social media training

